Цього тижня в «Мистецькому Арсеналі» офіційно відкрито Першу Київську міжнародну бієнале сучасного мистецтва Arsenale-2012. Відкриття запам’ятається вавилонським (за підрахунками організаторів — близько 5 тис. гостей) стовпотворінням. Причому помітну частину присутніх становили іноземці. Як повідомила комісар бієнале, гендиректор «МА» Наталія Заболотна, спеціально на арт-форум в Україну приїхало близько півтори тисячі журналістів та експертів, а також вісімдесят закордонних художників-учасників.
Кошти на половину фінансування арт-форуму, обіцяні державою, тільки тепер «починають надходити». Але вже зрозуміло, що Arsenale-2012 залишиться в пам’яті гостей і учасників завдяки своєму цілком конкурентоспроможному рівню. За це (не в останню чергу) слід подякувати куратору, англійцю Девіду Елліоту.
Масштаби експозиції Arsenale-2012 (паралельна програма продовжується в галереях і музеях по всьому Києву) вражають.
24 000 «квадратів» експозиційної площі — спеціально під арт-форум. Відкрили навіть незакінчений другий поверх.
Частину з 250 проектів закінчували монтувати прямо під час відкриття, за словами пана Елліота, через проблеми з електроенергією — від колосальних за обсягом і кількістю задіяних предметів інсталяцій до фотоциклів найвідоміших фотохудожників на чолі з Борисом Михайловим (який, до речі, особисто приїхав до Києва).
А ще 40 нових робіт, створених суперстар світового контемпорарі спеціально для бієнале.
…Описувати побачене в колишній цитаделі зброярів марно — це треба бачити (або ж писати про кожен проект і митця окремо).
Попереджу, зі свого боку: одного візиту в «Арсенал» для вдумливого ознайомлення з усім, що там є, вочевидь недостатньо. Втім, це загальна проблема пересічних відвідувачів на будь-якій великій виставці сучасного мистецтва. Як чесно сказав перед відкриттям п. Девід Елліот, «усі хороші світові бієнале схожі — і київська схожа на інші!»
Коментар
— На виставці ви побачите безліч скульптур, інсталяцій, світломузичних шоу, — каже куратор Девід Елліот про композиційне рішення експозиції. — Свій огляд ви почнете з невеликих кімнат, клітин… Вони займають перші 200 метрів коридору. Клітина — основна одиниця життя. З клітин складається людський мозок! Але камери у в’язниці англійською теж називаються дослівно — «клітинами». Фактично ці «клітини» на виставці й відображають історію сучасного світового мистецтва. В інших частинах експозиції не пропустіть робіт з так званого пострадянського світу, Китаю і Монголії, які презентують інше, ніж на Заході, бачення сучасного мистецтва. Більшість об’єктів створені впродовж останніх двох-трьох років. Основний смисл сучасності полягає в тому, що ми не можемо зрозуміти її, бодай трохи не розуміючи минулого. А думати про майбутнє — основна функція мистецтва. Але й минуле має використовуватися не як тюрма, а як платформа. Сподіваюся, що з перегляду цієї експозиції ви винесете саме такі враження.
Ганна Пароваткіна, zn.ua